Het yogAtelier

YOGA

Wat is yoga?

Yoga betekent letterlijk eenheid. Je leert de schommelingen van de geest stil te leggen en daar is veel oefening voor nodig. Het effect is dat je je lichaam, geest en hart in verbinding brengt. Simpel gezegd  breng je dus je handelingen gedachten en gevoelens op een lijn. Door yoga verbind je je niet alleen met jezelf, maar ook met de wereld om je heen, de mensen ,natuur etc. De fysieke beoefening van yoga doe je op de mat maar de echte beoefening van yoga begint als je eraf stapt.; in het dagelijks leven…

Er zijn verschillende soorten yoga. De meeste soorten stammen af van de hathayoga. Hierbij worden verschillende lichaamhoudingen (asana’s) uitgevoerd. Elke asana begint met een basispositie en kent ook een verdieping. De asana’s stammen af van de natuur, door ze uit te voeren kun je terugkeren naar je eigen natuurlijke fysieke en mentale staat.

De oefeningen worden gedragen door de adem (pranayama). De beweging volgt de adem. Zo kun je bijvoorbeeld op een uitademing nog dieper in de houding komen te staan.

Vaak begin je tijdens de yoga les met een korte meditatie. Vervolgens worden de verschillende asana’s uitgevoerd. Bij voorkeur begin je met staande oefeningen en vervolgens ga je van zittende, naar de liggende oefeningen. Als laatste vindt een eindontspanning plaats. Maar elke les is anders en hierin kan dus gevarieerd worden.

Waar de behoefte is, kan er ook gebruik gemaakt worden van verschillende ademhalingsoefeningen.

Voordelen van yoga

Het beoefenen van yoga heeft vele voordelen. Doormiddel van yoga kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je lichaam en geest in verbinding gebracht worden. Hierdoor bereik je een optimale balans in je lichaam. Je voelt je goed, energiek en rustig. Doordat je goed in je vel zit leer je beter relativeren. Je kunt beter nadenken.
Het volgen van yoga lessen is belangrijk, omdat je je bewuster wordt van je eigen lichaam. Je leert jezelf kennen en de oefeningen op een juiste manier toe te passen. Daarbij plan je op deze manier een momentje voor jezelf in. Je mag op dat moment echt even met jezelf bezig zijn, je alleen concentreren op jezelf in het hier en nu, en de rust pakken die je nodig hebt.

Omdat je tijdens de yoga les meer inzicht in jezelf krijgt, kun je dit gemakkelijker in het dagelijkse leven toepassen. Ook worden er verschillende oefeningen aangereikt, die je op andere momenten nog eens kunt herhalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ademhalingsoefeningen, meditaties en ontspanningsoefeningen. Gemakkelijk toe te passen voor, tijdens of na een drukke werkdag. Zorg hierbij voor een rustgevend plekje voor jezelf. Denk daarbij ook aan praktische dingen als een yoga mat, eventueel hulpmiddelen, een kussentje en dekentje.
Houd hierbij jezelf goed in de gaten. Ga nooit een grens over. Uitdagen mag altijd, maar ga niet verder in de oefeningen dan dat goed voor je voelt. Stapje voor stapje brengt je uiteindelijk veel verder. Durf uiteindelijk de verschillende onderdelen van de yoga les te verweven in je dagelijkse leven. Dit zorgt voor optimaal resultaat